Zdrowa pizza z cukinii i sera feta

WYJĄTKOWE CECHY

Danie wzmacnia odporność, chroni wzrok oraz dostarcza wapnia i fosforu

PIZZA, FOCACCIA… A MOŻE PO PROSTU SEROWA UCZTA?

Kto lubi pizzę, zapiekanki, grzanki czy serowe chlebki?… niewątpliwie, każdy! Po prostu serowi trudno się oprzeć. Niestety oprócz walorów smakowych, ser krowi nie ma wiele do zaoferowania pod względem właściwości zdrowotnych. Jego cząsteczki tłuszczu są zbyt duże, trudne do przyswojenia, przez co często wpływają na nieszczelność jelit i wywoływanie stanów zapalnych w organizmie. Czy istnieje zatem zdrowsza alternatywa na serowe przysmaki? Okazuje się, że tak, ser kozi. Granulki tłuszczu w mleku kozim są 3 razy mniejsze niż w mleku krowim, co również zapewnia naturalną homogenizację. Dodatkowo zawiera ono dużo mniej laktozy i kazeiny, dzięki czemu niezwykle rzadko powoduje nietolerancję czy alergię. Do tego wystarczy jeszcze zastąpić mączne ciasto cukinią, pełną błonnika, witamin, minerałów, następnie połączyć ją z drogocennym jajkiem, czosnkiem i zdrowa, serowa uczta gotowa! Danie idealnie kompnuje się ze świeżymi oliwkami.

Składniki

  • 3 cukinie drobno starte, dobrze odciśnięte z wody
  • 1 jajko
  • 1 ząbek czosnku rozgniecionego i odstawionego na 10min. (Dlaczego? Przeczytaj poniżej)
  • kilka grzybków shiitake lub pieczarek pokrojonych w paski
  • 4-5 łyżek rozdrobnionego sera feta
  • szczypta płatków chilli
  • szczypta pieprzu
  • sól kłodawska lub himalajska do smaku

Przygotowanie

  • Cukinię połącz z jajkiem, czosnkiem, chilli, pieprzem, solą i 2 łyżkami sera feta.
  • Umieśc na papierze do pieczenia, formując kształt cienkiej pizzy.
  • Zapiekaj ok. 25-35 min. w temp. 220st. C.
  • Następnie ułóż  pieczarki i posyp resztą sera feta.
  • Ponownie zapiecz w temp. 180st. C przez 10min.

Dodatkowe informacje

DLACZEGO DO PRZEPISU UŻYŁAM: cukinii, grzybków shiitake, sera feta, jajka, czosnku i soli kłodawskiej?
CUKINIA- jest źródłem witaminy A, B, C, K oraz manganu, potasu, magnezu, miedzi i kwasu foliowego. Dzięki zawartości takich antyoksydantów jak: luteina i zeaksantyna może korzystnie wpływać na wzrok. Obecność błonnika usprawnia pracę jelit i obniża poziom cholesterolu.
GRZYBY SHIITAKE- działają przeciwzapalnie, są bogatym zródłem polisacharydów, beta glukanów zwiększających produkcję białych krwinek odpowiedzialnych za zwalczanie infekcji. Dodatkowo zawierają niezbędną w czasie choroby witaminę D oraz selen, miedź, potas i magnez.
SER FETA- w porównaniu z serem krowim ma mniejsze cząsteczki tłuszczu, dzięki czemu jest łatwiej trawiony, nie obciąża układu pokarmowego i nie wywołuje uszkodzeń śluzówki. Jest znakomitym źródłem witamin z grupy B oraz wapnia i fosforu.
JAJKO- jest skarbnicą witamin A, B, D E, K oraz takich minerałów jak: cynk, żelazo, miedź, selen. Obfitują też w kwasy omega 3, lecytynę, cholinę, luteinę, zeaksantynę, idealny panel aminokwasów. Świetnie wpływają na wzrok i wspomagają pracę mózgu.
CZOSNEK- wspomaga układ odpornościowy; zawiera antyoksydanty, usprawnia procesy trawienne, wspomaga obniżanie cholesterolu, ciśnienia, zmniejszając przy tym ryzyko zachorowań na choroby serca. Ważne, aby przed dodaniem go do potrawy najpierw go rozgnieść lub pokroić, w celu zachowania jego wlaściwości zdrowotnych i uwolnienia dobroczynnej allicyny (naturalny związek chemiczny wydzielany przez rosliny, 15 razy silniejszy niz penicylina pod względem działania bakteriobójczego).
SÓL KŁODAWSKA LUB HIMALAJSKA- w przeciwieństwie do zwykłej soli (chlorku sodu) nie jest rafinowana i zawiera około 72 minerały (m.in. magnez, cynk, miedź, potas, selen).

Przedstawione przeze mnie materiały w żadnym wypadku nie są poradami medycznymi. Stanowią jedynie zbiór informacji i nie służą do diagnostyki medycznej. Użycie opisanych metod, substancji czy jakichkolwiek wskazówek wymaga konsultacji lekarskiej. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za skutki zastosowania zawartych informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ocena przepisu




Close
AromatZdrowia.pl © Copyright 2021. All rights reserved.
Close