Kotleciki z brokuła i ciecierzycy

WYJĄTKOWE CECHY

Kemferol w nich zawarty łagodzi stany zapalne a potas i magnez reguluje ciśnienie krwi. Kotleciki chronią przed nowotworami i wspomagają pracę układu trawiennego.

MAGICZNIE AROMATYCZNE KOTLECIKI ZE ZDROWOTNEGO BROKUŁA I CIECIORKI

Wiosna mnie inspiruje, rozkwitem, świeżością i wachlarzem kolorów. Dziś w kuchni będzie zielono i zdrowo. A wszystko dzięki różyczkom brokuła, pietruszce, lubczykowi, ciecierzycy i magicznym przyprawom. Pojawi się orzeźwiający cytrynowo-korzenny imbir, wyrazisty, rozgrzewający kumin i delikatnie pikantna cytrusowa kolendra. Unoszące się aromaty bedą rozbudzać wiosenne zmysły. Kotleciki to takie kulinarne 2 w 1. Dostarczają zarówno łatwoprzyswajalnego białka, jak i warzyw, bedących solidną porcją błonnika. Uwielbiam takie połączenia, bo nie muszę się martwić o komponowanie posiłku z osobnych składników odżywczych. Przy tym jest to wygodna opcja dla zabieganych, kotleciki dostarczają wszystkiego, czego potrzebujemy, mieszczą się w niewielkim pudełeczku i z łatwością możemy je przegryzać „w biegu”. Doskonale smakują zarówno na ciepło, jak i na zimno.

Składniki

  • 1 główka brokuł podzielonego na różyczki
  • 400 g wcześniej namoczonej i ugotowanej ciecierzycy dlaczego? Przeczytaj poniżej
  • 2 łyżki natki pietruszki drobno pokrojonej
  • 3 łyżki świeżego lubczyku drobno pokrojonego
  • 2 ząbki czosnku rozgniecionego i odstawionego na 10 min. (dlaczego? Przeczytaj poniżej)
  • 1 łyżeczka świeżo startego imbiru
  • ¼ łyżeczki całych ziaren kuminu delikatnie rozgniecionych w moździerzu
  • ¼ łyżeczki ziaren kolendry delikatnie rozgniecionych w moździerzu
  • opcjonalnie ¼ łyżeczki ajurwedyjskiego curry (przepis tutaj)
  • sól kłodawska lub himalajska do smaku

Przygotowanie

  • Brokuł wrzuć do gotującej się wody i gotuj 2-3 min.
  • Odlej wodę, dodaj ciecierzycę, ajurwedyjskie curry oraz resztę składników, dopraw solą, zmiksuj wszystko na dość gładką masę, ale nie całkowicie jednolitą (brokuł i ciecierzyca mogą być delikatnie wyczuwalne i widoczne).
  • Uformuj niewielkie kotleciki, które możesz usmażyć na patelni, ale ja piekłam je w piekarniku (w formie wyłożonej papierem do pieczenia) w temp. 215 st.C , przez ok. 25-30 min, przewracając je na drugą stronę, w połowie pieczenia.

Dodatkowe informacje

DLACZEGO DO PRZEPISU UŻYŁAM: brokuła, ciecierzycy, natki pietruszki, lubczyku, imbiru, czosnku, kolendry, kuminu, curry i soli kłodawskiej?
BROKUŁY- są źródłem witaminy K, C, A, B9 oraz fosforu, selenu i dobroczynnego dla jelit błonnika. Obecny w nich potas redukuje ciśnienie krwi, a wapń wpływa korzystnie na układ kostny. Zawierają flawonoid-kemferol, dzięki czemu łagodzą stany zapalne w organizmie. Mogą wspierać prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, pracę mózgu oraz utrzymanie optymalnego poziomu cukru we krwi. Zajmują pierwsze miejsce wśród warzyw o najwyższym potencjale antynowotworowym.
CIECIERZYCA- jest źródłem pełnowartościowego, dobrze przyswajalnego białka oraz dobroczynnego dla jelit błonnika, dzięki czemu zaspokaja apetyt i zapobiega napadom głodu. Ma stosunkowo niski indeks glikemiczny, co przeciwdziała gwałtownym wyrzutom insuliny do krwi. Zawartość magnezu i potasu korzystnie wpływa na ciśnienie krwi i pracę serca. Pomimo wielu zalet zawiera też takie anty-odżywcze składniki jak: lektyny i fityniany. Istnieje jednak łatwy sposób na ich znaczną redukcję, wystarczy ugotować ją w szybkowarze (wraz z kilkoma listkami laurowymi, wspierającymi trawienie). Wcześniejsze namoczenie cieciorki i dodanie do niej łyżeczki sody oczyszczonej oraz szczypty kozieradki sprawi, że stanie się łatwiejsza do strawienia. Istotne jest również, aby ciecierzycę posolić dopiero po ugotowaniu, wówczas nie będzie sucha (sól bowiem wyciąga wilgoć).
NATKA PIETRUSZKI- posiada właściwości antybakteryjne. Zawiera więcej witaminy C niż cytrusy (ok. 3 razy więcej niż cytryna). Jest jednym z warzyw o największej zawartości żelaza (w 100g aż 5mg). Jest źródłem potasu, beta karotenu oraz witaminy K i kwasu foliowego dzięki czemu może korzystnie wpływa na układ kostny i serce. Obecna w niej luteina, beta karoten i zeaksantyna wspierają zdrowie oczu.
LUBCZYK- to nie tylko roślina milości i popularny afrodyzjak, ale i doskonałe lekarstwo na wiele dolegliwości. Jego cudowne właściwości wynikają z zawartości olejków eterycznych, kwasów organicznych, fitosteroli, garbników, polifenoli. Roślina ta obfituje w kwercetynę o silnym działaniu przeciwzapalnym. Kumaryna z lubczyku chroni przed zakrzepami i obrzękami. Lubczyk wspomaga pracę systemu pokarmowego, pobudza wydzielanie soku żołądkowego, usuwa wzdęcia, likwiduje kolki, poprawia perystaltykę jelit i zapobiega nadmiernej fermentacji. Sprzyja zdrowiu wątroby (usuwa toksyny) i nerek ( jest moczopędny). Rozkurcza mięśnie gładkie brzucha, niwelując dolegliwości bólowe, występujące podczas menstruacji. Działa rozgrzewająco, dzięki czemu wykorzystywany jest w leczeniu przeziębień i wszelkich infekcji dróg oddechowych.
IMBIR- w medycynie ajurwedyjskiej nazywany jest uniwersalnym lekarstwem, panaceum dla układu trawiennego, oddechowego i krwionośnego. Zawiera gingerole o działaniu przeciwzapalnym, uspokaja żolądek, ma właściwości rozkurczowe, likwiduje wzdęcia. Zwiększa moc wchłaniania składników odżywczych z pożywienia poprzez stymulowanie wydzielania enzymów trawiennych.
CZOSNEK- wspomaga układ odpornościowy; obfituje w antyoksydanty, usprawnia procesy trawienne, wspomaga obniżanie cholesterolu, ciśnienia, zmniejszając przy tym ryzyko zachorowań na choroby serca. Obecna w czosnku siarka zwiększa biodostępność składników mineralnych z pożywienia, zawierającego kwas fitynowy (m.in. ryż, rośliny strączkowe, w tym przypadku cieciorka). Badania wykazują, że po dodaniu czosnku do posiłków składających się z ryżu czy roślin strączkowych, przyswajalność cynku i żelaza wzrasta dwukrotnie. W celu skorzystania z wlaściwości zdrowotnych czosnku i uwolnienia dobroczynnej allicyny (naturalny związek chemiczny wydzielany przez rośliny, 15 razy silniejszy niz penicylina pod względem działania bakteriobójczego) istotne jest, aby przed dodaniem go do potrawy najpierw go rozgnieść lub pokroić i odczekać kilka minut. Allicyna nie występuje w nienaruszonych ząbkach czosnku (w celu jej wytworzenia musi dojść do reakcji pomiędzy alliiną i allinazą). Alliina nie posiada zapachu, z tego powodu nierozgnieciony czosnek nie pachnie. Poprzez wydobycie zapachu, wydobywamy jego moc.
KOLENDRA- bogata w antyoksydanty, unieszkodliwiające wolne rodniki, działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, wspomaga pracę serca, mózgu i układu trawiennego. Miewa zastosowanie przy chorobach skórnych, wysypkach, zapaleniach.
KUMIN (kmin rzymski)- dzięki wysokiej zawartości witamin A, C oraz żelaza korzystnie wpływa na odporność. Obecność aromatycznych olejków i środków dezynfekujących ma zdolność rozrzedzania zalegającej w drogach oddechowych wydzieliny. Doskonale wpływa na trawienie.
CURRY- jest mieszanką przypraw doskonale działających na system trawienny, łagodzi niestrawność, wzdęcia, uspokaja żołądek, wspomaga pracę wątroby oraz zmniejsza stany zapalne w organizmie.
SÓL KŁODAWSKA LUB HIMALAJSKA- w przeciwieństwie do zwykłej soli (chlorku sodu) nie jest rafinowana i zawiera około 72 minerały (m.in. magnez, cynk, miedź, potas, selen).

Przedstawione przeze mnie materiały w żadnym wypadku nie są poradami medycznymi. Stanowią jedynie zbiór informacji i nie służą do diagnostyki medycznej. Użycie opisanych metod, substancji czy jakichkolwiek wskazówek wymaga konsultacji lekarskiej. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za skutki zastosowania zawartych informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ocena przepisu




Close
AromatZdrowia.pl © Copyright 2021. All rights reserved.
Close