Deser z tahini i orzechami

WYJĄTKOWE CECHY

Słodko wcale nie musi oznaczać niezdrowo!

5 na podstawie 1 głosu

PROZDROWOTNE TAHINI POŁĄCZONE Z NIEZWYKŁYMI WARTOŚCIAMI ORZECHÓW

Deser zdecydowanie nie kojarzy nam się ze zdrowym sposobem odżywiania. Ale czy faktycznie chcąc prowadzić zdrowy styl życia powinniśmy deserów bezwględnie unikać? Niezupełnie. Otóż cukier cukrowi nierówny. Jeżeli mowa o sklepowych tortach, ciasteczkach, cukierkach, lodach to faktycznie nie są to słodkości wskazane, a wręcz przeciwnie. Połączenie rafinowanego cukru, białej maki i tłuszczy trans to kombinacja prowadząca nie tylko wprost do cukrzycy, ale i wielu innych kłopotów zdrowotnych. Co innego w przypadku ciemnej czekolady, orzechów czy owoców. Dobrze skomponowany deser może nie tylko nie zaszkodzić naszemu zdrowiu, ale i dostarczyć organizmowi wielu wartościowych składników odżywczych. Moja propozycja deserowa to słodkość marzeń. Jest aksamitna w smaku, o lekko orzechowym, miodowo – korzennym aromacie z przewijającą się nutą naturalnej słodyczy. Skoro jest to deser słodki to dlaczego zdrowszy od tortu czy ciasta z cukierni? Przede wszystkim nie zawiera rafinowanego, czyli wysoce przetworzonego cukru. Ma niski indeks glikemiczny, co oznacza, że nie doprowadza do gwałtownych wyrzutów insuliny do krwi. Nie zawiera jedynie cukrów prostych, a również dobroczynny dla zdrowia błonnik, korzystne tłuszcze oraz wiele witamin i minerałów. Przekonajcie się, że słodko, wcale nie musi oznaczać niezdrowo.

Składniki

  • 2 szklanki ziaren sezamu
  • 5-6 większych daktyli namoczonych przez 20min w wodzie
  • szczypta kardamonu
  • szczypta cynamonu
  • kilka łyżek przegotowanej wody
  • garść orzechów włoskich
  • łyżeczka startej gorzkiej czekolady lub prawdziwego niesłodzonego kakao
  • opcjonalnie ¼ szklanki wody zawartej w puszce z cieciorką
  • opcjonalnie 1 łyżeczka syropu klonowego

Przygotowanie

  • Ziarna sezamu umieść w blenderze i blenduj tak długo, aż sezam zacznie wytrącać tłuszcz, a masa będzie stawać się płynna (w razie potrzeby można dolewać wodę).
  • Do powstałego tahini dodaj kardamon, cynamon i namoczone daktyle.
  • Zmiksuj na gładką masę.
  • Deser posyp orzechami i startą czekoladą. Jeżeli zależy Ci na zrobieniu pianki, wodę z cieciorki zmiksuj ręcznym blenderem do momentu ubicia piany.
  • Dodaj syrop klonowy i wymieszaj z pianką.

Dodatkowe informacje

DLACZEGO DO PRZEPISU UŻYŁAM: sezamu, daktyli, kakao, orzechy, kardamonu, cynamonu i syropu klonowego?
SEZAM- jest źródłem białka, błonnika, witamin z grupy B oraz manganu, cynku, żelaza i selenu. Obfituje w antyoksydanty unieszkodliwiające wolne rodniki. Zawarty w nim fitoestrogen korzystnie wpływa na objawy związane ze spadkiem poziomu estrogenów, zwłaszcza u kobiet w okresie menopauzalnym. Magnez znajdujący się w sezamie wpływa na obniżanie ciśnienia krwi.
DAKTYLE- są dobrym źródłem naturalnej słodyczy, zawierają witaminę B6, potas, miedź, mangan, magnez i żelazo. Obfitują w takie antyoksydanty jak: flawonoidy, karotenoidy i kwasy fenolowe, które unieszkodliwiają wolne rodniki. Obecny w nich błonnik znakomicie wspomaga pracę jelit. Przypisuje im się także takie własciwości zdrowotne jak: pozytywny wpływ na kości i zdolność regulacji poziomu cukru we krwi.
KAKAO- jest rodzajem superżywności, zawierającej jedną z najwiekszych ilości mineralów ( głównie magnezu i żelaza) ze wszystkich dostępnych na ziemi produktów. Zawiera dobroczynne antyoksydanty- flawonoidy, dzięki czemu niweluje wolne rodniki, zapobiegając procesom przedwczesnego starzenia. Wpływa na zdrowie serca, obniża poziom cholesterolu, poprawia pamięć i koncentrację.
ORZECHY WŁOSKIE- są niezwykle odżywcze, zawierają witaminy z grupy B, mangan, magnez, żelazo i wapno. Są źródłem niezbędnych kwasów omega 3, które łagodzą stany zapalne w organizmie. Mogą korzystnie wpływać na obniżanie ciśnienia, pracę jelit, mózgu i serca.
KARDAMON- przyprawa świetnie wspomagająca trawienie, działa przeciwzapalnie, antybakteryjnie, odświeża oddech.
CYNAMON- posiada wiele właściwości zdrowotnych, przyczynia się do obniżania poziomu cukru we krwi oraz zmniejszenia ryzka występowania chorób serca. Zawiera antyoksydanty- polifenole o działaniu przeciwzapalnym. Wspomaga pracę układu pokarmowego a jego właściwości prebiotyczne promują wzrost pożytecznych bakterii jelitowych.
SYROP KLONOWY- w przeciwieństwie do cukru rafinowanego jest mniej przetworzony, zawiera spore ilości takich minerałów jak: mangan, cynk, potas, magnez, wapń, witaminy z grupy B (zwłaszcza B2). Jest prawdziwą skarbnicą antyoksydantów, które redukują wolne rodniki odpowiedzialne za przyspieszanie procesów starzenia, uszkadzanie tkanek i rozwój stanów zapalnych. Jego zdolność zwalczania wolnych rodników jest podobna jak w brokułach i jabłkach. Posiada równiez nieco niższy indeks glikemiczny od zwykłego cukru, dzięki czemu nie powoduje aż tak gwałtownego wyrzutu insuliny.

Przedstawione przeze mnie materiały w żadnym wypadku nie są poradami medycznymi. Stanowią jedynie zbiór informacji i nie służą do diagnostyki medycznej. Użycie opisanych metod, substancji czy jakichkolwiek wskazówek wymaga konsultacji lekarskiej. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za skutki zastosowania zawartych informacji.

Join the Conversation

  1. 5 stars
    Super pyszny deser! Dziękuję za podsunięcie pomysłu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ocena przepisu




Close
AromatZdrowia.pl © Copyright 2021. All rights reserved.
Close