Sałatka z awokado w 5 min.

WYJĄTKOWE CECHY

Kapusta należy do warzyw najmniej wrażliwych na zanieczyszczenia w czasie upraw.

Szybko niekoniecznie oznacza niezdrowo

Okres jesienny obdarza Nas eksplozją intensywnych przepięknych kolorów, ale sprzyja również przeziębieniom i infekcjom. Warto wówczas szczególnie zadbać o wsparcie systemu immunologicznego. W mojej sałatce prym wiedzie kapusta i to ona jest odpornościową bombą. Oprócz witaminy C zawiera cały szereg witamin z grupy B oraz antyoksydanty. Posiada właściwości przeciwbakteryjne, oczyszczające i regenerujące. Doskonale wpływa na kondycję stawów, zapobiega obrzękom i zapewnia piękną skórę, włosy i paznokcie. Kapusta zaserwowana w towarzystwie awokado, pietruszki, czosnku i oliwy z oliwek dodatkowo zwiększa leczniczą moc.

Składniki

  • 1 główka kapusty pekińskiej , dość drobno pokrojonej
  • ¼-½ główki kapusty czerwonej , dość drobno pokrojonej
  • 1-2 marchewki , startej na tarce
  • 1 awokado , pokrojone w cząstki
  • ½ pęczka szczypioru , drobno pokrojonego
  • 1 ząbek czosnku , rozgniecionego i odstawionego na 10min.(dlaczego?przeczytaj poniżej)
  • 3 łyżki natki pietruszki , drobno pokrojonej
  • kilka łyżek oliwy z oliwek
  • sól kłodawska lub himalajska do smaku
  • sok z 1 cytryny

Przygotowanie

  • W miseczce umieść pietruszkę, czosnek, dodaj sok z cytryny, sól i taką ilość oliwy z oliwek, aby powstał dressing, dokładnie wymieszaj.
  • Wszystkie warzywa połącz ze sobą i polej powstałym dressingiem, dopraw solą.

Dodatkowe informacje

DLACZEGO DO PRZEPISU OPRÓCZ DROGOCENNEJ KAPUSTY UŻYŁAM: awokado, soku z cytryny, marchewki, pietruszki, czosnku, oliwy z oliwek i soli kłodawskiej?
AWOKADO- jest źródłem witaminy K, C, E, witamin z grupy B oraz kwasu foliowego i potasu (zawiera więcej potasu niż banany). Zawarte w nim antyoksydanty, takie jak: luteina i zeaksantyna korzystnie wpływają na wzrok. Obfituje w dobre tłuszcze, w tym kwasy tłuszczowe omega 3 oraz dobroczynny dla jelit błonnik. Spożywanie awokado może też obniżać poziom cholesterolu.
SOK Z CYTRYNY- zawiera witaminę C, która działa antyoksydacyjnie, unieszkodliwiając wolne rodniki i przeciwdziałając procesom starzenia. Odświeża oddech, alkalizuje organizm (odkwasza) i usprawnia pracę systemu trawiennego.
MARCHEW- źródło antyoksydantów, unieszkodliwiających wolne rodniki. Ma korzystny wpływ na kondycję skóry i serca. Jest warzywem prebiotycznym, czyli stanowi doskonałą, naturalną pożywkę dla dobroczynnych bakterii jelitowych, wpływa korzystnie na ich wzrost i rozwój, sprzyjając wytworzeniu prawidłowej mikroflory.
NATKA PIETRUSZKI- posiada właściwości antybakteryjne. Jest źródłem potasu, witaminy A oraz witaminy K i kwasu foliowego, dzięki czemu może korzystnie wpływać na układ kostny i serce. Skrywa w sobie więcej witaminy C niż cytrusy (ok. 3 razy więcej niż cytryna). Jest jednym z warzyw o największej zawartości żelaza (w 100g aż 5-6mg), idealnie sprawdza się w leczeniu anemii. Obfituje w drogocenne dla zdrowia flawonoidy, chlorofil i aminokwasy. Doskonale wspomaga wątrobę i oczyszczanie nerek, usuwa nadmiar wody z organizmu. Działa rozkurczowo, co znajduje zastosowanie przy dolegliwościach bólowych (np. podczas menstruacji). Zapobiega niestrawnośći i redukuje wzdęcia. Zawarta w niej luteina, beta karoten i zeaksantyna wspierają zdrowie oczu.
CZOSNEK- wspomaga układ odpornościowy; obfituje w antyoksydanty, usprawnia procesy trawienne, wspomaga obniżanie cholesterolu, ciśnienia, zmniejszając przy tym ryzyko zachorowań na choroby serca. Obecna w czosnku siarka zwiększa biodostępność składników mineralnych z pożywienia, zawierającego kwas fitynowy (m.in. rośliny strączkowe, ryż). Badania wykazują, że po dodaniu czosnku do posiłków sładających się z ryżu czy roślin strączkowych, przyswajalność cynku i żelaza wzrasta dwukrotnie. W celu skorzystania z wlaściwości zdrowotnych czosnku i uwolnienia dobroczynnej allicyny (naturalny związek chemiczny wydzielany przez rośliny, 15 razy silniejszy niz penicylina pod względem działania bakteriobójczego) istotne jest, aby przed dodaniem go do potrawy najpierw go rozgnieść lub pokroić i odczekać kilka minut. Allicyna nie występuje w nienaruszonych ząbkach czosnku (w celu jej wytworzenia musi dojść do reakcji pomiędzy alliiną i allinazą). Alliina nie posiada zapachu, z tego powodu nierozgnieciony czosnek nie pachnie. Poprzez wydobycie zapachu, wydobywamy jego moc.
OLIWA Z OLIWEK- zawiera witaminy A, E, D i K, działa więc przeciwzakrzepowo, wykazuje pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy oraz kostny. Jest bogata w kwas oleinowy o silnym działaniu przeciwzapalnym oraz związki fenolowe pomocne w likwidowaniu wolnych rodników i komórek nowotworowych.
SÓL KŁODAWSKA LUB HIMALAJSKA- w przeciwieństwie do zwykłej soli (chlorku sodu) nie jest rafinowana i zawiera około 72 minerały (m.in. magnez, cynk, miedź, potas, selen).

Przedstawione przeze mnie materiały w żadnym wypadku nie są poradami medycznymi. Stanowią jedynie zbiór informacji i nie służą do diagnostyki medycznej. Użycie opisanych metod, substancji czy jakichkolwiek wskazówek wymaga konsultacji lekarskiej. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za skutki zastosowania zawartych informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ocena przepisu




Close
AromatZdrowia.pl © Copyright 2021. All rights reserved.
Close