Makaron w sosie pomidorowo bazyliowym z anchois

WYJĄTKOWE CECHY

Anchois to bogactwo wapnia, wit. D i żelaza, które jest budulcem krwi, likwiduje zmęczenie i wspomaga odporność

SZYBKI, ZDROWY SOS Z ZALEDWIE KILKU SKŁADNIKÓW

Pomidorowe sosy w kuchni królują, są pyszne, ale z czasem mogą nas nudzić. Jak podkręcić ich smak? Dziś do tego użyłam anchois. Skąd ten wybór? Ta niewielka rybka, zwana sardelą europejską skrywa w sobie ogromną moc, zarówno smakową jak i odżywczą. Jest doskonałym źródłem białka, czyli podstawowego budulca wszystkich narządów, komórek. Ponadto anchois zawierają wiele składników mineralnych, między innymi: wapń, odpowiedzialny za zdrowie kości i zębów oraz żelazo zapobiegające anemii. Dodatkowym walorem sardeli jest wyjątkowo niska absorpcja metali ciężkich w porównaniu do innych ryb. Chcesz wspomóc układ krążenia, system odpornościowy, zadziałać przeciwzapalnie i antynowotworowo? Korzystaj z dobrodziejstw sardeli europejskiej.

Składniki

  • 5 filecików anchois
  • 1 cukinia , pokrojona w kostkę
  • ½ cebuli , pokrojonej w kostkę
  • 600 g pomidorków koktajlowych
  • 1-2 ząbki czosnku , rozgniecionego i odstawionego na 10 min.(dlaczego? przeczytaj poniżej)
  • garść świeżej bazylii
  • 1-2 łyżeczki ghee
  • sól kłodawska lub himalajska do smaku

Przygotowanie

  • Pomidorki ułóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, piecz w temp. 215st.C przez ok. 20-30 min, ściągnij z pomidorów skórkę.
  • Na rozgrzanym ghee podsmaż na złoty kolor cebulę, czosnek i cukinię.
  • Pomidorki, podsmażone warzywa oraz resztę składników umieść w blenderze, dopraw solą.
  • Zmiksuj do konsystencji sosu.

Dodatkowe informacje

DLACZEGO DO PRZEPISU UŻYŁAM: anchois, cukinii, czosnku, pomidorów, bazylii, ghee i soli kłodawskiej?
ANCHOIS- obfitują w witaminy z grupy B, wspomagające metabolizm i detoksyfikację, kwasy Omega 3 łagodzące stany zapalne oraz fosfor, wapń i magnez niezbędny dla zdrowia kości.
CUKINIA- jest to jedno z pierwszych warzyw podawanych niemowlakom, jest lekkostrawna, wspomaga proces trawienia, świetnie nawadnia, działa zasadotwórczo na organizm i nie absorbuje toksyn oraz metali ciężkich z gleby. Jest źródłem witaminy A, B, C, K oraz manganu, potasu, magnezu, miedzi i kwasu foliowego. Dzięki zawartości takich antyoksydantów jak: luteina i zeaksantyna może korzystnie wpływać na wzrok. Obecność błonnika usprawnia pracę jelit i obniża poziom cholesterolu.
CZOSNEK- wspomaga układ odpornościowy; obfituje w antyoksydanty, usprawnia procesy trawienne, wspomaga obniżanie cholesterolu, ciśnienia, zmniejszając przy tym ryzyko zachorowań na choroby serca. Obecna w czosnku siarka zwiększa biodostępność składników mineralnych z pożywienia, zawierającego kwas fitynowy (m.in. rośliny strączkowe, ryż). Badania wykazują, że po dodaniu czosnku do posiłków sładających się z ryżu czy roślin strączkowych, przyswajalność cynku i żelaza wzrasta dwukrotnie. W celu skorzystania z wlaściwości zdrowotnych czosnku i uwolnienia dobroczynnej allicyny (naturalny związek chemiczny wydzielany przez rośliny, 15 razy silniejszy niz penicylina pod względem działania bakteriobójczego) istotne jest, aby przed dodaniem go do potrawy najpierw go rozgnieść lub pokroić i odczekać kilka minut. Allicyna nie występuje w nienaruszonych ząbkach czosnku (w celu jej wytworzenia musi dojść do reakcji pomiędzy alliiną i allinazą). Alliina nie posiada zapachu, z tego powodu nierozgnieciony czosnek nie pachnie. Poprzez wydobycie zapachu, wydobywamy jego moc.
POMIDOR- zawiera witaminę C, K1, B9 oraz potas. Jest doskonałym źródłem przeciwutleniacza, zwanego likopenem, który zmniejsza ryzyko występowania chorób serca i nowotworów, działa przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo i antybakteryjnie. Proces gotowania pomidorów zwiększa ilość likopenu o niezwykłych właściwościach. Obfituje w dobroczynny dla zdrowia błonnik.
BAZYLIA-  źródło witaminy K, A, C, manganu, żelaza i wapnia. Zawiera antyoksydanty, działa przeciwzapalnie. Usprawnia pracę układu pokarmowego, może okazać się pomocna przy wzdęciach czy kolkach.
GHEE- nie bez powodu w medycynie ajurwedyjskiej nazywane jest “złotem”. Posiada całą gamę zalet; ma działanie przeciwzapalne, alkalizujące, usprawnia pamięć. Jest dobrym źrodłem antyoksydantów(przeciwutleniaczy)- witamin A i E, które znakomicie niwelują szkodliwe wolne rodniki, wspaniale regenerują i odżywiają skórę, mogą też korzystnie wpływać na kondycję wzroku. Ghee dzięki obecności witaminy K poprawia stan układu kostnego, nawilża tkankę łączną, utrzymuje elastyczność stawów (sprawdza się przy tzw. strzelających stawach). Poprzez stymulację enzymów trawiennych wspomaga proces trawienia, metabolizm. Nie obciąża wątroby, a wręcz ją w wspiera w spełnianiu swoich funkcji. Oczyszcza organizm z toksyn, potrafi przynieść ulgę w stanach gorączkowych i znajduje zastosowanie przy leczeniu anemii. Zawiera kwas masłowy, który działa wzmacniająco na ściany jelit, pozytywnie wpływa na ich prawidłową mikroflorę oraz zmniejsza stany zapalne. Jest dobrze tolerowane przez osoby wrażliwe na produkty mleczne, gdyż prawie całkowicie pozbawione jest laktozy i kazeiny. Swoim subtelnym, lekko orzechowym smakiem doskonale podkreśla smak potraw. Dodatkowo jest świetnym tłuszczem do użycia w wysokiej temperaturze, ma jeden z najwyższych punktów dymienia (ok. 235st. C), dzięki temu nie utlenia się i nie ulega innym toksycznym przemianom. Dla porównania temperatura dymienia oleju rzepakowego to ok, 130 st. C, oleju słonecznikowego ok. 107 st, C, a oliwy z oliwek ok. 191 st. C.
SÓL KŁODAWSKA LUB HIMALAJSKA- w przeciwieństwie do zwykłej soli (chlorku sodu) nie jest rafinowana i zawiera około 72 minerały (m.in. magnez, cynk, miedź, potas, selen).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ocena przepisu




Close
AromatZdrowia.pl © Copyright 2021. All rights reserved.
Close