Makaron z krewetkami, cukinią i szparagami

WYJĄTKOWE CECHY

Tak przygotowane krewetki to nie tylko doskonała propozycja do makaronu, ryżu czy kaszy, ale i idealne samodzielne danie, pełne przeciwzapalnej astaksantyny chroniącej serce.

MAKARON W ZDROWYM WYDANIU, PEŁNYM BIAŁKA I WARTOŚCI ODŻYWCZYCH

Średnio raz w tygodniu na moim stole pojawia się danie z makaronu. Korzystając z bogactwa witamin i minerałów, jakie oferuje nam natura są to makarony z orkiszu, brązowego ryżu, czy takich prastarych zbóż jak: samopsza i płaskurka. Do dzisiejszego przepisu użyłam makaronu z orkiszu, obfitującego w witaminy z grupy B, cynk, miedź, potas i żelazo. Orkisz sprzyja odporności, korzystnie wpływa na proces trawienia, stabilizuje poziom ciśnienia, cholesterolu i zapobiega anemii. Jego zdrowotne właściwości wzmocniłam poprzez połączenie go z warzywami, pachnącymi aromatycznym czosnkiem krewetkami i delikatnym, lekko kokosowym smakiem mleczka.

Składniki

  • 400 g krewetek
  • 2 średnie cukinie pokroić w półtalarki
  • kilka sztuk szparagów pokroić na mniejsze części
  • pęczek pietruszki
  • opcjonalnie kilka różyczek brokuł podgotować przez 2min.
  • 4 ząbki czosnku rozgnieść i odstawić na 10min.(dlaczego? przeczytaj ponizej)
  • 150 g mleka kokosowego
  • 2 łyżeczki masła klarowanego
  • sól kłodawska lub himalajska do smaku
  • ¼ łyżeczki płatków chili

Przygotowanie

  • Szparagi wrzuć na gorącą wodę i gotuj przez 2 minuty, odcedź.
  • Na rozgrzanym maśle podsmaż przez chwilę cukinię, czosnek i płatki chili, dodaj krewetki i nadal krótko podsmażaj (kilka minut w zależności od wielkości, zbyt długie smażenie sprawi, że krewetki bedą suche).
  • Dodaj mleko kokosowe, doprowadź do wrzenia, odstaw z ognia.
  • Połącz wszystko ze szparagami, natką pietruszki i opcjonalnie brokułami.

Dodatkowe informacje

DLACZEGO DO PRZEPISU UŻYŁAM: krewetek, cukini, szparagi, pietruszki, mleka kokosowego, masła klarowanego, czosnku i soli kłodawskiej?
KREWETKI- są doskonałym źródłem białka, mają niską zawartość tłuszczu i są lekkostrawne. Zawierają znaczne ilości witaminy B12, witaminy B6, B3, witaminy E, miedzi, selenu oraz karotenoidu- astaksantyny o wlaściwościach przeciwzapalnych i korzystnych dla układu nerwowego. Należy jedynie pamietać, żeby unikać krewetek hodowlanych, a wybierać te dziko żyjące.
CUKINIA- źródło witaminy A, B, C, K oraz manganu, potasu, magnezu, miedzi i kwasu foliowego. Dzięki zawartości takich antyoksydantów jak: luteina i zeaksantyna może korzystnie wpływać na wzrok. Obecność błonnika usprawnia prace jelit i obniża poziom cholesterolu.
SZPARAGI- źródło witaminy K, A, C, E oraz kwasu foliowego, potasu i fosforu.Kwas foliowy dba o zdrowie płodu u kobiet w ciaży, a potas wspomaga obniżanie cisnienia. Dzięki antyoksydantom zostają unieszkodliwiane wolne rodniki, a dzięki błonnikowi usprawniają pracę jelit.
NATKA PIETRUSZKI- posiada właściwości antybakteryjne. Jest źródłem potasu, witaminy C i A oraz witaminy K i kwasu foliowego dzięki czemu może korzystnie wpływa na układ kostny i serce. Zawarta w niej luteina, beta karoten i zeaksantyna wspierają zdrowie oczu.
MLEKO KOKOSOWE- jest wyśmienitym zastępnikiem śmietany i w przeciwieństwie do niej, nie wywołuje stanów zapalnych w organizmie, a wręcz pomaga je redukować, wykazuje działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe. Jest też dobrym źrodłem wielu witamin (A, E, C, B) i minerałów (wapń, magnez, fosfor, potas).
MASŁO KLAROWANE- nie bez powodu w medycynie ajurwedyjskiej nazywane jest “złotem”. Posiada całą gamę zalet; ma działanie przeciwzapalne, alkalizujące, nawilża tkankę łączna i stawy, usprawnia pamieć. Jest dobrym źrodłem antyoksydantów(przeciwutleniaczy)- witamin A i E, które znakomicie niwelują szkodliwe wolne rodniki, wspaniale regenerują i odżywiają skórę, mogą też korzystnie wpływać na kondycję wzroku. Masło klarowane dzięki obecności witaminy K poprawia stan układu kostnego. Poprzez stymulację enzymów trawiennych wspomaga proces trawienia. Zawiera kwas masłowy, który działa wzmacniająco na ściany jelit i pozytywnie wpływa na ich prawidłową mikroflorę. Jest dobrze tolerowane przez osoby wrażliwe na produkty mleczne, gdyż prawie całkowicie pozbawione jest laktozy i kazeiny. Swoim subtelnym, lekko orzechowym smakiem doskonale podkreśla smak potraw. Dodatkowo jest świetnym tłuszczem do użycia w wysokiej temperaturze, ma jeden z najwyższych punktów dymienia (ok. 235st. C), dzięki temu nie utlenia sie i nie ulega innym toksycznym przemianom. Dla porównania temperatura dymienia oleju rzepakowego to ok, 130 st. C, oleju słonecznikowego ok. 107 st, C, a oliwy z oliwek ok. 191 st. C.
CZOSNEK- wspomaga układ odpornościowy; zawiera antyoksydanty, usprawnia procesy trawienne, wspomaga obniżanie cholesterolu, ciśnienia, zmniejszając przy tym ryzyko zachorowań na choroby serca. Ważne, aby przed dodaniem go do potrawy najpierw go rozgnieść lub pokroić, w celu zachowania jego wlaściwości zdrowotnych i uwolnienia dobroczynnej allicyny (naturalny związek chemiczny wydzielany przez rosliny, 15 razy silniejszy niz penicylina pod względem działania bakteriobójczego).
SÓL KŁODAWSKA LUB HIMALAJSKA- w przeciwieństwie do zwykłej soli (chlorku sodu) nie jest rafinowana i zawiera około 72 minerały (m.in. magnez, cynk, miedz, potas, selen).

Przedstawione przeze mnie materiały w żadnym wypadku nie są poradami medycznymi. Stanowią jedynie zbiór informacji i nie służą do diagnostyki medycznej. Użycie opisanych metod, substancji czy jakichkolwiek wskazówek wymaga konsultacji lekarskiej. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za skutki zastosowania zawartych informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ocena przepisu




Close
AromatZdrowia.pl © Copyright 2021. All rights reserved.
Close